CDS (Cinema Digital Sound)

CDS (Cinema Digital Sound)

Cinema Digital Sound był pierwszym komercyjnym cyfrowym formatem dźwiękowym dostępnym dla kin. "Dick Tracy" był pierwszym filmem wypuszczonym w CDS. To również oznaczało że "Dick Tracy" był pierwszym filmem z cyfrową ścieżką dźwiękową. System CDS został wynaleziony przez joint venture pomiędzy Kodakiem i Optical Radiation Corporation.

W Cinema Digital Sound 5.1 kanałów dyskretnego dźwięku było umieszczonych na specjalnej drobnoziarnistej taśmie filmowej 70mm lub 35mm. System CDS używał typowej konfiguracji głośników 5.1 (lewy, centralny, prawy, lewy surround, prawy surround i kanał niskich częstotliwości). CDS kodował 16 bitowy dźwięk PCM w procesie kompresji nazwanym Delta Modulation. Proces ten jest bardzo podobny do normalnego kodowania PCM, ale z jedną główną różnicą. PCM koduje rejestrując intensywność (poziom) każdej próbki w porównaniu z poziomem 0 dB. to wymaga 16 bitów na każdą próbkę. Delta modulation rejestruje intensywność (poziom) różnicy kolejnych próbek, a to nie wymaga tylu danych. Stopień kompresji CDSu osiąga około 4:1.

Cyfrowe dane CDS zastąpiły magnetyczne ścieżki na 70mm filmie i optyczną ścieżkę analogową na filmie 35mm. Oznacza to oczywiście że nie ma zapasowej ścieżki audio w przypadku gdy cyfrowy system CDS zawiedzie. To również oznaczało że operatorzy kinowi musieli posiadać dwie kopie filmu w przypadku awarii sprzętu lub zniszczonych ścieżek dźwiękowych. Niestety awarie sprzętu zdarzały się często. Technologia LED i CCD nie była na takim wysokim poziomie jak dzisiaj a trzeba było odczytać ponad milion pikseli na sekundę. Technologia kopiowania filmów była również trochę prymitywniejsza. Wielką wadą CDS był brak zapasowej ścieżki analogowej.

Cinema Digital Sound miał krótki żywot, ale zdążył odnotować się w historii. CDS był pierwszym systemem który kodował cyfrowy dźwięk na filmie 70mm. CDS był pierwszym cyfrowym formatem dźwięku na filmie 35mm ("The Doors" 1 Marzec 1991). "Hudson Hawk" był pierwszym 35mm filmem z sześcio kanałowym dźwiękiem. CDS był pierwszym formatem cyfrowym użytym w filmie który zdobył Oskara w kategorii Najlepszy Dźwięk - "Terminator 2: Judgement Day". T2 był również pierwszym hitem kasowym roku z cyfrową ścieżką dźwiękową. T2 był jedynym mającym dźwięk CDS jednocześnie na filmie 35mm i 70mm. CDS był również użyty w "Final Approach" - pierwszym filmie z dźwiękiem nagranym w 100% cyfrowo.

System CDS-35mm zetknął się z dwoma problemami. Pierwszy to niezawodność, drugi, który pogorszył sprawę, to przedstawienie przez Dolby w Lutym 1991 r. systemu Dolby Stereo Digital szesnaście miesięcy przed jego rzeczywistym wypuszczeniem na rynek. Dystrybutorzy trzymali się z dala od CDSu z powodu problemów z dźwiękiem. Operatorzy kinowi wiedząc że Dolby niedługo wypuści nowy system cyfrowy niechętnie kupowali sprzęt CDS za 20,000 $ wiedząc że będą mieli z nim problemy.

"Terminator 2" był  najlepszym czasem dla CDSu a później wszystko się zepsuło. "Final Approach" był ostatnim filmem wypuszczonym w CDSie. Filmy "For the Boys" i "Universal Soldier" były zapowiadane jako CDS ale taśmy filmowe CDS nigdy nie dotarły do kin. Dolby Digital zadebiutowało filmem "Batman Returns" tydzień przed premierą filmu "Universal Soldier". Eastman Kodak i ORC zrezygnowali z dalszych prób z CDS i wyprzedali aktywa w Kwietniu 1993r. W tym samym czasie DTS i SDDS szykowały się do pojawienia na rynku.

CDS był pionierem cyfrowych formatów dźwiękowych dla kin. Kosztowne pomyłki twórców CDSu były cennym doświadczeniem dla DTS, Dolby i Sony.

Specyfikacja Techniczna
Wyjścia Analogowe Lewy, Centralny, Prawy, Lewy Surround, Prawy Surround, Subwoofer.
Używany w latach 1990-1992
Kompresja Delta Modulation
Współczynnik Kompresji Około 4:1

Filmy wypuszczone ze ścieżką CDS
Tytuł Studio Filmowe Data wypuszczenia CDS-35mm CDS-70mm Uwagi
Dick Tracy Touchstone Pictures 15-6-1990   +  
Days of Thunder Paramount 27-6-1990   +  
Flatliners Columbia 10-8-1990   +  
Edward Scissorhands Fox 7-12-1990   +  
The Doors TriStar 1-3-1991 +   również Dolby SR 70mm
Hudson Hawk TriStar 24-5-1991 +    
Terminator 2: Judgement Day TriStar 3-7-1991 + + również 70mm Dolby SR
For the Boys Fox 22-11-1991     zapowiadane w CDS,
wypuszczone w Dolby 70mm
Final Approach Trimark ?-11-1991 +    
Universal Soldier TriStar 3-7-1992     zapowiadane w CDS 35mm